Τρίτη 17 Μαρτίου 2020

Αναγνώστου Κ: Ιστορία Κατεύθυνσης Γ΄ Λυκείου - Μικρασιατική Καταστροφή

Νέοι Γραμματισμοί: Νέα Κειμενική πραγματικότητα στο διαδίκτυο στο μάθημα της Ιστορίας

Αναγνώστου Κωνσταντίνα

Σύντομη περιγραφή: αφορά το μάθημα της Ιστορίας της Θεωρητικής Κατεύθυνσης της Γ΄ Λυκείου και επικεντρώνεται στη Μικρασιατική καταστροφή.

 Έχει προηγηθεί στην τάξη η παράδοση της ενότητας από τον διδάσκοντα και η επεξεργασία των παραθεμάτων μέσω κριτικής σκέψης και ερωταποκρίσεων για την κατανόηση των αιτιών και του μεγέθους της μικρασιατικής καταστροφής. Οι μαθητές θα χωριστούν σε 3 ομάδες των 5 ατόμων και τους ζητείται να μπουν στο google όπου ακολουθώντας τα βήματα που υπάρχουν στα φύλλα εργασίας θα επεξεργαστούν το υλικό που υπάρχει για την μικρασιατική καταστροφή και θα το αναρτήσουν μέσω ιστολογίου στο gmail. Έμφαση θα δοθεί στο σχεδιασμό του ιστολογίου και στη διάταξη των ιστορικών στοιχείων.

ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:

Α΄ ΦΑΣΗ : 1η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
Μετά την ολοκλήρωση του κεφαλαίου της ιστορίας για την Μικρασιατική Καταστροφή, οι μαθητές καλούνται να σχηματίσουν 3 ομάδες των 5 ατόμων κατ’ επιλογήν του διδάσκοντα. Ο εκπαιδευτικός, στη συνέχεια, δίνει διευκρινίσεις σχετικά με την αναζήτηση στο google (κίνδυνοι και οφέλη) και κατευθύνσεις για την παραγωγή της τελικής εργασίας. Οι μαθητές, τέλος, επεξεργάζονται τα φύλλα εργασίας και κάνουν ένα πρώτο πλάνο της δουλειάς που θα κάνουν μέσα στην ομάδα.

Β΄ ΦΑΣΗ: 2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
Οι μαθητές αναζητούν το υλικό στο διαδίκτυο και το αποθηκεύουν σε ένα φάκελο με το όνομα της ομάδας τους στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή τους. Ο διδάσκων τους βοηθάει σε ό,τι χρειαστούν. Μετά οι μαθητές επεξεργάζονται το υλικό προσθαφαιρώντας και καταλήγουν σε αυτά που θα χρησιμοποιήσουν.

Γ΄ ΦΑΣΗ: 3η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
Μέσω ενός λογαριασμού του google δημιουργούν ένα νέο ιστολόγιο, το ονοματίζουν, διαλέγουν το φόντο και τη διάταξη, ορίζουν τους διαχειριστές και τα μέλη, επιτρέπουν τα σχόλια και αποφασίζουν τη δημοσίευσή του ή όχι.

Δ΄ ΦΑΣΗ: 4η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
Τοποθέτηση του υλικού, επιλογή γραμματοσειράς και εισαγωγής λεζάντας, εικόνας, βίντεο και υπερσυνδέσμων για περαιτέρω πληροφορίες. Δημοσίευση σε επιλεγμένα e-mail ή στο google.

E΄ ΦΑΣΗ: 5η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
Παρουσίαση στην ολομέλεια της τάξης των ιστολογίων των ομάδων, σύγκριση και συζήτηση.


ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ


ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΟΥ ΡΟΜΒΟΥ


·       Γνώσεις για τον κόσμο: γνωριμίες με ιστοσελίδες και πολυτροπικά κείμενα (σε word, βίντεο στο youtube, φωτογραφίες), ιστορικές πληροφορίες για ένα λαό, τη ζωή του, την εμπλοκή του πολιτικά γεγονότα και τα αποτελέσματα του σε συνδυασμό με κριτική σκέψη και ανάπτυξη της ενσυναίσθησης.

·       Γνώσεις για την Ιστορία: γνώση γεγονότων μιας συγκεκριμένης περιόδου, συνέπειες αυτών των γεγονότων, εξοικείωση με την ιστορική μεθοδολογία, σύνθεση ιστορικής αφήγησης μέσα από την αξιοποίηση των πληροφοριών.

·     Γραμματισμοί: αναγνωριστικός, κριτικός, λειτουργικός (επιλογή ιστορικού υλικού), νέος ψηφιακός (δημιουργία ιστολογίου).

·  Διδακτικές Πρακτικές: δημιουργία ιστολογίου με ιστορικές γνώσεις μέσω της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και της συνεχούς καθοδήγησης και εμψύχωσης από το διδάσκοντα.     


ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
                               
Κοινωνικός εποικοδομισμός, ανακαλυπτική/διερευνητική μάθηση, κριτική σκέψη, ανάπτυξη ενσυναίσθησης μέσω των γεγονότων και εν μέρει παραδοσιακή καθοδηγούμενη μάθηση από τον καθηγητή.


Γ΄ ΚΥΚΛΟΣ: μέσο πρακτικής νέου ψηφιακού γραμματισμού, αφού παράγεται ένα πολυτροπικό κειμένο και γίνεται παρουσίαση της ιστορικής γνώσης ομαδικά μέσω ιστολογίων από τους μαθητές.  


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Α΄ΦΑΣΗ: 1η ΩΡΑ

Μετά την παράδοση του κεφαλαίου της Ιστορίας που αναφέρεται στη Μικρασιατική Καταστροφή καλείστε να δημιουργήσετε το δικό σας ιστολόγιο προβάλλοντας την ανθρωπιστική προέκταση αυτού του γεγονότος. Αρχικά, συζητήστε με τα μέλη της ομάδας για την πορεία της εργασίας που θα ακολουθήσετε και κάνετε ένα πρόχειρο σχεδιάγραμμα ορίζοντας τον διαχειριστή της ομάδας.

Β΄ ΦΑΣΗ: 2η ΩΡΑ

1.Μέσω του φυλλομετρητή  μπείτε στη μηχανή αναζήτησης του google και γράφοντας «Μικρασιατική καταστροφή 1922» επιλέξτε τις ιστορικές πληροφορίες που σας κινούν το ενδιαφέρον.

Ενδεικτικά μπορείτε να επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες:











2. Αποθηκεύστε τα ιστορικά στοιχεία που καταλήξατε ότι θα χρησιμοποιήσετε αφηγήσεις, μαρτυρίες, οπτικοακουστικά ντοκουμέντα, ημερολόγια, λογοτεχνικά κείμενα κ.τ.λ. μέσα στο φάκελο που δημιουργήσατε για τη δική σας ομάδα στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή σας.

Γ’ ΦΑΣΗ: 3η ΩΡΑ

1. Δημιουργήστε ένα νέο ιστολόγιο μέσω ενός λογαριασμού του gmail, ονοματίστε το, επιλέξτε φόντο (μέσα από τα πρότυπα που δίνει το google) σύμφωνα με το χρώμα που θέλετε να δώσετε στην παρουσίαση των ιστορικών στοιχείων που θα εντάξετε στο ιστολόγιό σας) καθώς και τη διάταξη (πάλι από τα πρότυπα του blogger του gmail), στη συνέχεια, ορίστε διαχειριστές και μέλη και αποφασίστε την κοινοποίησή του ή όχι, σε άλλους καθώς και τον τρόπο κοινοποίησης (μέσω google ή μέσω mail) .

Δ΄ ΦΑΣΗ: 4η ΩΡΑ

Ολοκληρώστε τη δημιουργία του ιστολογίου παραθέτοντας τα ιστορικά στοιχεία που επιλέξατε καθώς και τη γραμματοσειρά που θα χρησιμοποιήσετε, τα χρώματα, το μέγεθος των εικόνων και των κειμένων ώστε η προβολή τους να συμπληρώνει με έμφαση το περιέχομενό τους.

Ε΄ ΦΑΣΗ: 5η ΩΡΑ

Παρουσιάστε η κάθε ομάδα το ιστολόγιό της  στην ολομέλεια της τάξης, συζητήστε και συγκρίνετε επιλογές και ευρήματα, αιτιολογήστε τις επιλογές σας και αναφέρετε τις ιστορικές γνώσεις που αποκομίσατε από αυτή την εργασία.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου