ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ:
«ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΣΥΛΛΟΓΕΣ Ε.Λ.Ι.Α.»
Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο
http://www.elia.org.gr/
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ:
«ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ»
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΩΝ
ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ: ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ
Ιστορία Γ΄ Γυμνασίου και Γ΄ Λυκείου (Νεότερη και Σύγχρονη)
Θέμα : Κεφάλαιο 6ο, ενότητα 29: Οι βαλκανικοί πόλεμοι (1912-1913) - Γυμνάσιο
Θέμα: Κεφάλαιο 2ο, ενότητα 5: Οι βαλκανικοί πόλεμοι (1912-1913) - Λύκειο
ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ( 3 φάσεις – 5 διδακτικές ώρες)
1η φάση (1 ώρα): Με τη μέθοδο project, οι μαθητές χωρίζονται σε 4 ομάδες. Αφόρμηση, ενημέρωση μαθητών για τους στόχους της έρευνας και παρουσίαση των δυο περιβαλλόντων.
2η φάση (2 ώρες): Σε καθεμία ανατίθεται ένα υπόθεμα των Βαλκανικών πολέμων το οποίο θα επεξεργαστούν οι μαθητές και θα καταλήξουν σε συμπεράσματα με τη βοήθεια του υλικού που θα συλλέξουν από τα δύο ανοικτά διαδικτυακά περιβάλλοντα ή και άλλα. Ο διδάσκων μπορεί να δώσει λέξεις/φράσεις-κλειδιά και ερωτήματα-άξονες σε κάθε ομάδα γύρω απ' τα οποία μπορεί να κινηθεί η έρευνα των μαθητών.
3η φάση (2 ώρες): Παρουσίαση, αξιολόγηση και σχολιασμός των συμπερασμάτων
ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Μπορούμε να ασχοληθούμε:
β) κατασκευή ιστορικών πινάκων με κριτήρια
γ) δημιουργία βάσης δεδομένων ερωτημάτων σχετικά με ένα θέμα
- Θεωρία μάθησης: «κοινωνικοπολιτισμικός εποικοδομητισμός» = οι μαθητές μαθαίνουν να εργάζονται σε ανοιχτά περιβάλλοντα μάθησης και μέσω διερεύνησης και αλληλεπίδρασης οικοδομούν τη γνώση.
- Ο μαθητής κατακτά τη μεταγνώση = την ενσωμάτωση μεθόδων μάθησης («μαθαίνω πώς να μαθαίνω»).
- Αναπτύσσεται η ικανότητα της ενσυναίσθησης = ικανότητα ενσυναισθηματικής κρίσης, δηλαδή εξεύρεση τρόπων με τους οποίους θα μπορεί να εκτιμά και να αξιολογεί καλύτερα και πληρέστερα τα προβλήματα, τις απόψεις και τις θέσεις των άλλων ανθρώπων. Πρακτικές ενσυναίσθησης, στη διδακτική των φιλολογικών μαθημάτων, είναι οι δεξιότητες που αναπτύσσει ο μαθητής προσεγγίζοντας με τη φαντασία του/της πτυχές του γίγνεσθαι.
- Iστορικός γραμματισμός= με και χωρίς ΤΠΕ, δίνοντας έμφαση στην πολυπρισματική προσέγγιση και ερμηνεία του ιστορικού γεγονότος, που διευκολύνει την ανάπτυξη κριτικής ιστορικής σκέψης.
- Δεξιότητες= η ορθή προσέγγιση των ιστορικών τεκμηρίων, η κατανόηση, η ερμηνεία, η διασκευή, η ανάλυση, η σύνθεση, η αμεροληψία, η διάκριση των μαρτυριών, των γεγονότων και των γνωμών
- Ο ρόλος του δασκάλου= α)καθοδηγητής, β)συντονιστής, γ) σύμβουλος, δ) συνεργάτης
- Ο ρόλος του μαθητή= α) δέκτης γνώσεων, β) ερευνητής, γ) δημιουργός
- Διαθεματική προσέγγιση της Ιστορίας (π.χ. Ιστορία και Λογοτεχνία, Ιστορία και κειμενικά είδη
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ:
«ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΣΥΛΛΟΓΕΣ Ε.Λ.Ι.Α.»
Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο
http://www.elia.org.gr/
«ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ»
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΩΝ
ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ: ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ
Ιστορία Γ΄ Γυμνασίου και Γ΄ Λυκείου (Νεότερη και Σύγχρονη)
Θέμα : Κεφάλαιο 6ο, ενότητα 29: Οι βαλκανικοί πόλεμοι (1912-1913) - Γυμνάσιο
Θέμα: Κεφάλαιο 2ο, ενότητα 5: Οι βαλκανικοί πόλεμοι (1912-1913) - Λύκειο
ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ( 3 φάσεις – 5 διδακτικές ώρες)
1η φάση (1 ώρα): Με τη μέθοδο project, οι μαθητές χωρίζονται σε 4 ομάδες. Αφόρμηση, ενημέρωση μαθητών για τους στόχους της έρευνας και παρουσίαση των δυο περιβαλλόντων.
2η φάση (2 ώρες): Σε καθεμία ανατίθεται ένα υπόθεμα των Βαλκανικών πολέμων το οποίο θα επεξεργαστούν οι μαθητές και θα καταλήξουν σε συμπεράσματα με τη βοήθεια του υλικού που θα συλλέξουν από τα δύο ανοικτά διαδικτυακά περιβάλλοντα ή και άλλα. Ο διδάσκων μπορεί να δώσει λέξεις/φράσεις-κλειδιά και ερωτήματα-άξονες σε κάθε ομάδα γύρω απ' τα οποία μπορεί να κινηθεί η έρευνα των μαθητών.
3η φάση (2 ώρες): Παρουσίαση, αξιολόγηση και σχολιασμός των συμπερασμάτων
ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
- Διδακτικό εγχειρίδιο Ιστορίας Γ΄ Γυμνασίου και Γ΄Λυκείου
- Διαδικτυακή ψηφιοποιημένη συλλογή ΕΛΙΑ
- Διαδικτυακή συλλογή ψηφιοποιημένων εφημερίδων της Εθνικής Βιβλιοθήκης.
- Πρόγραμμα παρουσίασης (ppt, impress)
- Διαδραστικός πίνακας (ως εποπτικό μέσο)
- Πίνακες, φωτογραφίες, βίντεο από youtube (αφόρμηση)
Μπορούμε να ασχοληθούμε:
- με τα αίτια, κατηγοριοποιώντας τα σε πίνακες δεδομένων, βάσεις δεδομένων ή λογιστικά φύλλα
- με τη διαχρονική εξέταση ενός θέματος, μελετώντας τις αλλαγές μέσα στον χρόνο με σύγκριση τεκμηρίων (είδος, υλικό, χρήση κτλ.)
- με την έννοια του χρόνου σε σύνδεση με τον χώρο, με το ιστορικό γεγονός, με την ιστορική περίοδο (θέτοντας κριτήρια, π.χ. εικονογράφηση, πολίτευμα κτλ.)
- με τον προσδιορισμό του χώρου και την επέκταση του πολιτισμού μέσω εξέτασης τεκμηρίων, τη σύνδεση χώρου-χρόνου και εξέλιξης, τη σύνδεση της γεωφυσικής κατάστασης με τις μορφές της πολιτιστικής ανάπτυξης, τη σύνδεση χώρων και ιστορικών γεγονότων
- με την αφήγηση:
β) κατασκευή ιστορικών πινάκων με κριτήρια
γ) δημιουργία βάσης δεδομένων ερωτημάτων σχετικά με ένα θέμα
- με την ιστορική μέθοδο, με συλλογή τεκμηρίων, με ανάλυση γραπτών πηγών, με άντληση πληροφοριών από υλικές πηγές, με επεξεργασία δεδομένων και αναζήτηση πληροφοριών