Διαδικτυακή αναζήτηση της επίδρασης των Μ.Μ.Ε. στη νεοελληνική κοινωνία
Αναγνώστου Κων/να
Η ταυτότητα του σεναρίου αποτελείται από τις εξής βασικές παραμέτρους:
¢Τίτλος
¢Δημιουργός
¢Εφαρμογή στην τάξη
¢Διδακτικό αντικείμενο
¢Τμήμα
¢Χρονική διάρκεια
¢Προϋποθέσεις υλοποίησης
Στη συνέχεια, η αφόρμηση γίνεται από το σχολικό βιβλίο
και, ειδικότερα, από το κεφάλαιο για τα Μ.Μ.Ε. και τον
ρόλο του δημοσιογράφου. Ο διδάσκων μπορεί να
επικεντρωθεί σε όποιο σημείο κρίνει ως μείζον είτε αφορά
τον τρόπο μετάδοσης των ειδήσεων είτε τη χρήση
οπτικοακουστικού υλικού.
Ακολουθεί η κατανομή των εργασιών από τον διδάσκοντα:
¢Απόφαση για το σύνολο των ομάδων.
¢Κατανομή ωρών εργασιών ομάδων.
¢Απόφαση συνόλου ωρών υλοποίησης του σεναρίου.
¢Προετοιμασία των φύλλων εργασίας για κάθε ομάδα.
Τι είναι όμως οι ΤΠΕ;
Όταν αναφερόμαστε στον όρο ΤΠΕ εννοούμε τη χρήση των
Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών μέσα
στην εκπαιδευτική πράξη και στη διδασκαλία που έχει ως
απώτερο σκοπό τη δια βίου μάθηση των μαθητών μέσα από
τη διερεύνηση και την ανακάλυψη της γνώσης.
Κατανομή εργασιών σεναρίου μέσα στην τάξη:
1η ώρα
¢Ανακεφαλαίωση θεωρίας
¢Ορισμός Μ.Μ.Ε.
¢Ορισμός ρόλου δημοσιογράφου
¢Επίδραση στη νεοελληνική κοινωνία
¢Ορισμός ομάδων
¢Κατανομή ρόλων μελών.
¢Απόφαση από τα μέλη της ομάδας του συντονιστή-διαχειριστή.
¢Κοινή απόφαση για το θέμα της εργασίας της ομάδας.
2η ώρα
Ομαδική εργασία:
¢Αναζήτηση υλικού
¢Αποθήκευση υλικού
¢Συζήτηση
¢Απόφαση για επιλογή υλικού
3η ώρα
Σύνθεση μορφής εργασίας
¢Απόφαση για τελική μορφή εργασίας
¢Διαμόρφωση αποτελέσματος
¢Επιλογή εικόνων, χρωμάτων, υπόβαθρου.
¢Απόφαση παρουσιαστή εργασίας.
4η ώρα
¢Παρουσίαση στην ολομέλεια της τάξης με χρήση προβολικού μηχανήματος και σχετική συζήτηση.
¢Απόφαση για ένταξη των εργασιών είτε σε σχετική μαθητική ομιλία στο σχολείο είτε στην ιστοσελίδα του σχολείου.
Ποιος, όμως, είναι ο ρόλος του διδάσκοντα;
¢Βοηθητικός
¢Καθοδηγητικός
¢Υποστηρικτικός
και ο στόχος είναι οι μαθητές:
¢να αυτενεργήσουν
¢να ερευνήσουν
¢να κρίνουν
¢να επιλέξουν το υλικό που θα χρησιμοποιήσουν
Τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουν είναι:
¢Η/Υ
¢Βασική γνώση χρήσης Η/Υ
¢Προβολικό μηχάνημα
Το τελικό και πιο σημαντικό βήμα είναι η αξιολόγηση που θα προκύψει μέσα από:
¢τη συνεργασία της ομάδας
¢τη δημιουργία της ψηφιακής αφίσας
¢την τελική παρουσίαση της εργασίας της ομάδας
Καταληκτικά, μ' αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνονται οι εξής γραμματισμοί:
¢Ψηφιακός: χρήση ηλεκτρονικού περιβάλλοντος και δημιουργία.
¢Λειτουργικός: γνώση χρήσης Η/Υ.
¢Γλωσσικός: με τη χρήση της γλώσσας ως όλον, δηλαδή ως οργανικού στοιχείου μιας σύνθετης πραγματικότητας.
¢Κριτικός: με την επιλογή του κατάλληλου υλικού.
Ενώ χρησιμοποιούνται:
¢η επαγωγική μέθοδος
¢η διερευνητική
¢και η ομαδοσυνεργατική μάθηση
και επιτυγχάνονται οι εξής επιμέρους στόχοι:
¢Δεξιότητες αναζήτησης της πληροφορίας
¢Δεξιότητες επεξεργασίας της πληροφορίας
¢Ικανότητα χρήσης του ηλεκτρονικού περιβάλλοντος Web 2.
Όσον αφορά το μοντέλο του ρόμβου:
¢Α. Γνώσεις για τον κόσμο: η κατανόηση χρήσης της γλώσσας μέσω των Μ.Μ.Ε. όχι μόνο για τη μετάδοση αλλά και τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης.
¢Β. Γνώσεις για τη γλώσσα: κατανόηση τρόπων χρήσης των γλωσσικών δομών ώστε να επιτευχθεί το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.
¢Γ. Γραμματισμοί: απόκτηση δεξιοτήτων όπως ο ψηφιακός, ο αναγνωριστικός, ο λειτουργικός και ο κριτικός.
¢Δ. Διδακτικές πρακτικές: η διερευνητική-ανακαλυπτική μάθηση.
Και αναφορικά με το μοντέλο των τριών
κύκλων είναι το Web 2,
όπου στο Web 2.0 ο χρήστης συμμετέχει και
αλληλεπιδρά στις σελίδες του Web με βάση τα
πολυτροπικά κείμενα όπου οι χρήστες καλούνται
να παράγουν περιεχόμενο αντί να το
καταναλώνουν. Είναι ένας "τόπος" όπου η κυρίαρχη
πλατφόρμα είναι ο Web και όχι ο Η/Υ.